Griffie & Bestuur werkt met name voor de non-profit sector en de overheid. Om u zicht te geven op de verscheidenheid in interim-opdrachten hierbij een greep uit de portefeuille.
- Coach en adviseur griffie en gemeenteraad (2024; parttime), naast coaching plv. griffier en vraagbaak voor de adviseurs van de griffie belast met ondersteuning van de reguliere griffietaken en in het bijzonder het opleidingsprogramma voor de gemeenteraad, updating Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers en Verordening op de auditcommissie
- Trainer (2024); diverse incompagny-trainingen voor raads(commissie)leden over het gebruik van raadsinstrumenten (basis- en verdiepingstrainingen)
- Raadsadviseur/coaching griffie (2023; parttime) ondersteuning en advisering raadswerkgroep Versterking positie gemeenteraad bij de evaluatie werkwijze teneinde het RvO aan te passen / ondersteuning / advisering/ inwerken en coaching personeel griffie
- Trainer (2022-2023); diverse incompagny trainingen voor raads(commissie)leden over het gebruik van raadsinstrumenten (basistraining)
- Interim raadsadviseur/commissiegriffier/ coaching griffie en gemeenteraad (2021-2022; parttime): reguliere commissiegriffiertaken voor de commissie Bestuur en Middelen, de Auditcommissie en de Referendumcommissie; begeleiding raadswerkgroep versterking positie gemeenteraad; Intern opleiden van griffiemedewerker naar raadsadviseur)
- Free-lance docent (2016-heden), diverse trainingen en cursussen voor raadsadviseurs / (plaatvervangend) griffiers en geinteresseerde in het vak van (plv.) griffiers.
Gemeenteraad en raadsgriffie Haarlem
- Trainer (2024) incompagny training strategisch adviseren voor (plv.)griffier en raadsadviseurs
- Trainer (2024): workshop gebruik raadsinstrumenten voor raads(commissie)leden
Gemeenteraad Sint Michiels-Gestel
- Trainer (2024): workshop politieke besluitvorming (vergadermodellen) en gebruik raadsinstrumenten voor raads(commissie)leden
- Trainer (2024): begeleiding gemeenteraad en college bij politieke besluitvoming (BOB-model) met een commissiestelsel
Gemeenteraad Borger-Odoorn
-
Trainer (2024); incompagny training voor commissievoorzitters
Gemeenteraad Noordwijk
- Interim griffier (2023; parttime): algehele aansturing van het team en advisering rond besluitvorming gemeenteraad
- Plaatsvervangend griffier/raadsadviseur (2023; parttime), diverse taken/projecten t.b.v. vervanging griffier
- Trainer (2022-2023): diverse trainingen voor raads(commissie)leden over het gebruik van raadsinstrumenten (basis)
- Coach griffie (2022; parttime)
- Interim griffier (2017-2018): naast de reguliere griffierstaken belast met o.a. het versterken van de onderlinge samenwerking raad-college-griffie, opstellen en invullen nieuw griffieprofiel, voorbereidingen bestuurlijke herindeling Noordwijk-Noordwijkerhout (per 01jan19), integriteit, en betrekken van inwoners bij het raadswerk.
- Interim griffier (2022-2023; parttime): reguliere griffierstaken, inwerken nieuwe gemeenteraaad, vacaturebegeleiding functies communciatieadviseur en griffier, upgrading auditcommissie, begeleiding herbenoemingstraject burgemeester, updaten administratieve organisatie griffie en verbeteringen aanbrengen in het besluitvormingsmodel.
- Trainer (2022): voorzitterstraining en diverse trainingen gebruik raadsinstrumenten.
- Trainer (2023): workshop gemeenteraad in gebruik raadsinstrumenten
- Interim griffier (2021; parttime): reguliere griffierstaken, Nwra vraagstukken, uitbreiding griffie, en opzet teainingen integriteit
Raadsgriffie Hellevoetsluis
- Trainer (2021): Incompagny training strategisch adviseren voor (plv.)griffier en raadsadviseurs
Statengriffie Utrecht
- Trainer:(2021): Incompagny training stategische adviseren op weg naar een griffie 2.0 (onderdeel: out of the box)
Gemeenteraad Koggenland
- Adviseur en coach griffier en griffie (2020-2021; parttime): inwerken griffier en begeleiding ontwikkelingen nieuwe griffie
- Interim griffier (2019 - 2020) naast de reguliere griffierstaken belast met de begeleiding en ondersteuning van de procedure nieuwe burgemeester, het opstellen van een nieuw griffieprofiel en het begeleiden van de invulling vacature griffier, het instellen van een auditcommissie, en het herinrichten van de administratieve organisatie op de griffie.
- Coach griffier en griffie (2019): inwerken griffier en begeleiding professionalisering van de griffie.
- Interim griffier (2018- 2019) naast de reguliere griffierstaken belast met installatie nieuwe burgemeester, herorientatie op het griffieprofiel, werving en selectie nieuwe griffier, advisering en ondersteuning werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing.
- Interim plv. griffier (2015) naast reguliere griffiewerkzaamheden belast met het coachen, opleiden en inwerken van de beoogd plaatsvervangend griffier, verantwoording fractiebudgetten, het secretarisschap van de Auditcommissie, teamvorming griffie, en het begeleiden van de coalitiepartijen teneinde een betere samenwerking.
- Interim griffier (2016), naast de reguliere griffierstaken w.o. advisering en ondersteuning van diverse gremia, belast met het aanbrengen van structuur in vergaderingen, imagoverbetering en professionaliseren van de gemeenteraad, advisering bij integriteitsvraagstukken, en het adviseren en begeleiden bij het opstellen van het functieprofiel voor de nieuwe burgemeester.
Gemeenteraad Langedijk
- Interim griffier (2014-2016), naast de reguliere griffierstaken belast met het verbeteren bestuurscultuur, secretarisschap commissie Sociaal Domein, begeleiden en ondersteunen van diverse trajecten waaronder kerntakendiscussie, verbeteren format raadsvoorstellen, leesbaarheid begroting, (bestuurlijke) toekomst van de gemeente, fractiebudgetten, voortgangsgesprek raad <->burgemeester, opstellen nieuwe griffieprofiel. training voorzitters, en begeleiding werving- en selectieprocedure griffiepersoneel.
- Plaatsvervangend griffier; adhoc basis (2009-2018)
- Onderzoek naar de raadscommunicatie (2009-2010) en aanbeveling voor beleid, periode 2010-2014 (klik hier voor het document)
- Interim-griffier (2008-2009): naast de reguliere griffierstaken belast met het bijstellen van het vergadermodel en bijbehorende verordening aanpassen, inrichten van de administratieve organisatie van de griffie, procesbegeleiding voortgangsgesprek met de burgemeester en bijbehorende verordening aanpassen, evaluatie functioneren foragriffiers en aanpassen van de functieprofielen, uitvoering geven aan fractieverantwoording en de verordening aanpassen, opstellen behandelingstraject Kadernota en Jaarrekening, ondersteuning proces vacature griffier.
NCOI / Bestuursacademie Nederland
- Free-lance docent (2008-2018): module ‘commissiegriffier/raadsadviseur’.
- Interim griffier (2014) naast de reguliere griffierstaken belast met het inwerken van de nieuwe gemeenteraad met in het bijzonder aandacht voor de bestuurscultuur; het trainen van de commissievoorzitters alsmede de ondersteuning en advisering bij de collegevorming.
Gemeenteraden Harenkarspel, Schagen, Zijpe
- Inhoudelijk adviseur (2012): opstellen van een second opinion griffieprofiel voor de nieuwe griffie per 2013.
Gemeenteraad Harenkarspel
- Plaatsvervangend griffier; adhoc basis (2009-2012)
- Commissiegriffier Ruimte en Raadsadviseur (2011-2012): instellen Rekenkamer(commissie), werkwijze ontwikkelen voor inspraak bij ruimtelijke plannen, opstellen vergaderschema 2012, ontwikkelen begrippenlijst gemeentepolitiek, opstellen criteria voor evaluatie van commissievoorzitters, ontwikkeling griffieplan 2012-2014 met name op de onderdelen burgerparticipatie en raadscommunicatie.
- Commissiegriffier Grondgebiedzaken (2010-2011)
- Raadsadviseur (2010-2011): harmoniseren van de verordeningen van drie gemeenteraden voor de nieuwe gemeente Medemblik; ontwikkelen nieuw vergadermodel; samenstellen informatiemap voor de nieuwe gemeenteraad, ondersteuning van de commissie bij een (voor)onderzoek in opdracht van de gemeenteraad.
- Trainer presidium (2011) tbv afstemming taken en verantwoordelijkheden presidium en voorzitterschap van raadscommissie.
- Adviseur (2011): Begeleiding en advisering bij oriëntatie op vergadermodellen.
- Interim-griffier (2008-2011): naast de reguliere griffierstaken belast met het ontwikkelen en bijstellen van een nieuw vergadermodel; inrichten van de administratieve organisatie van de griffie; updaten van verschillende verordeningen; procesbegeleiding voortgangsgesprek met de burgemeester, inwerken van de nieuwe gemeenteraad (verkiezingen 2010), procesbegeleiding waarnemend burgemeester, procesbegeleiding vacature griffier.
- Procesbegeleider (2011): Ondersteuning en advisering gemeenteraad bij de heroriëntatie griffiesamenstelling ten einde te komen tot de invulling van de vacature ‘griffier’.
- Gespreksleider (2011): leiden van een bijeenkomst tussen raadsleden en instellingen over de consequenties van eventuele bezuinigingen op de Wmo-onderdelen, ter voorbereiding op de behandeling van de kadernota.
Gemeenteraden Beemster, Graft-De Rijp, Schermer, Zeevang en de TD Beemster-Zeevang
- Procesbegeleider accountantsdiensten (2010)
- Plaatsvervangend griffier (2009): naast reguliere griffiewerkzaamheden belast met procesbegeleiding accountantsdiensten, aanpassen verordening Ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, begeleiding project Gast van de raad en het project Kieskompas tbv verkiezingen 2010.